Kamera Arkası: Bong Joon-ho

Kamera Arkası: Bong Joon-ho

bong_joon_ho_mother

Bir hafta Filmekimi’nde gösterimler, bir hafta Filmekimi’nde izlediklerimin yorumu derken Kamera Arkası bölümüne epey uzun bir ara vermiş olduk yine. Ben de hazır bayramda, herkes dinlenmekteyken kaldığımız yerden devam edelim dedim. Bugüne kadar Uzak Doğu’dan kimseyi ağırlamadığım için bu köşede, Bong Joon-ho seçimi bayram şekeriniz olur hem. Geçen sezon yazmayı planladığım yönetmenlerden biriydi kendisi, belki hatırlarsınız. The Host ile tanıyıp sevdiğim Joon-ho’yu şu aralar izlemekten epey keyif aldığım Güney Kore sinemasının önemli isimlerinden biri olarak da saymak mümkün bu arada. 1969 doğumlu yönetmen, şimdiden (eğer ilerleyen aylarda gösterime girecek olan Snowpiercer’ı da sayarsak) 5 uzun metrajlı filme imza atmış durumda.

Oldukça küçük yaşta yönetmen olmaya karar veren Joon-ho, babasının tasarımcı büyükbabasının ise yazar olması sebebiyle zaten sanatın içerisinde büyümüş. Üniversitede sosyoloji okurken film klübüne üye olmuş. Okul bittiğinde ise sosyolojiyle alakalı her şeyi bir kenara atarak Kore’nin önde gelen sanat okullarından birinde iki yıllık bir programa başlamış. Öğrencilik hayatı boyunca çektiği kısa filmlerden birkaçı Vancouver, Hong Kong gibi prestijli birkaç festivalde seyirciyle buluşma fırsatı yakalamış. Okul arkadaşlarını ilerleyen yıllarda da hiç bırakmamış Bong. Mezun olduktan sonra başka yönetmenlerin projelerinde senarist ya da asistan yönetmen olarak görev almış. İlk filmi Barking Dogs Never Bite’a kadar da ilerleyen yıllarda çekeceği filmlerine bütçe sağlayacak parayı başka setlerde kazanmaya devam etmiş.

Henüz Güney Kore haricinde doğru düzgün bir yere uğramayan yeni filmi Snowpiercer, Bong’un Hollywood’a taşındığı ilk filmi. Biz henüz izleyemedik; fakat tahminimce Şubat ayı içerisinde bizde de gösterime girecektir. Chris Evans, Tilda Swinton, Ed Harris, John Hurt gibi isimleri kadrosunda bulunduran Snowpiercer’ın aldığı eleştiriler de epey iyi bu arada. Söylenenlere göre bir Fransız grafik romandan uyarlanan hikayeye epey hakimmiş yine Bong. Biz kamerasına olan hasretimizi gidermek için beklerken diğer filmlerini konuşalım en iyisi. Hem hala kendisiyle tanışmayanlar için de Snowpiercer öncesi belki bir yüreklendirme olur bu yazı.

SLUG3_BarkingDogs-ByUnoFilm

BARKING DOGS NEVER BITE (2000)
Senaryo: Bong Joon-ho, Song Ji-ho ve Derek Son Tae-woong
Oyuncular: Lee Sung-jae, Bae Doona, Kim Ho-jung, Byun Hee-bong, Go Soo-hee, Kim Roi-ha, Kim jing-goo

Çevredeki köpeklerin sesinden rahatsız olan bir adamın bu hayvanları kaçırmaya başlaması ve aynı bölgedeki bir kızın köpeklerin ortadan yok olması üzerine soruşturma açmasını anlatıyor Barking Dogs Never Bite. Filmin görünen yüzünde bir kovalamacayı anlatırken, alt metinde sosyologluğunu konuşturup köpekler üzerinden insan ilişkilerini tanımlıyor Bong Joon-ho. Daha kariyerinin en başında senarist yanının da güçlü olduğunu gösteren yönetmen, saat gibi işleyen hikayesini kaçınılmaz finale doğru öyle güzel taşıyor ki insanın Barking Dogs Never Bite’ın Bong Joon-ho’nun ellerinden çıkan ilk film olduğuna inanası gelmiyor. En ciddi anlarda bile komediyi eksik etmeyen üslubu daha ilk filminde baş göstermiş zaten. Köpeklerin yer aldığı birkaç sahnede seyircinin ekrana bakmasını epey zorlaştırsa da Bong değindiği noktalarla eziyeti unutturuyor. Barking Dogs Never Bite’dan sonra gelen işlerinin de temelini burada atmış aslında. İyice sorunlu bir hale gelen, fakat aynı kesimde seyreden hikayelerini yazmaya ilk filminde start vermiş.

[B+]

memories-of-murder-2003-19-g

MEMORIES OF MURDER (2003)
Senaryo: 
Kim Kwang-rim (oyun), Bong Joon-ho ve Shim Sung-bo (senaryo)
Oyuncular: Song Kang-ho, Kim Sang-kyung, Kim Roi-ha, Song Jae-ho, Byun Hee-bong, Ko Seo-hie, Park No-shik, Park Hae-il, Jeon Mi-seon

Güney Kore tarihindeki ilk seri katilin hikayesini anlatan Memories of Murder hiç şüphesiz Bong’un filmografisindeki en iyi yapım. İçerisinde komedi öğeleri barındırmaktan vazgeçmese de işin drama yanını öyle güzel kotarmış ki her şeyi görmezden geliyorsunuz. Tüm bildiklerinizi unutturan, cinayet filmlerinde yepyeni bir sayfa açan Bong’un devrim niteliğindeki sinemasını çok güzel özetliyor Memories of Murder. Bir kere her şeyden evvel her karakterine aynı özeni gösteren senaryo büyülüyor insanı. Yine orta kesimden bir hikaye anlatıp kamerasını şehirden taşraya taşıyan yönetmen ayrıntılara ne kadar dikkat ettiğini de gösteriyor ayrıca. Birkaç kere izlenildiğinde daha da anlamlanıp, adeta bir sinema dersi olduğunun farkına varıyorsunuz Memories of Murder’ın. Orijinal oyunun nasıl işlediğini bilmiyorum; fakat Bong bu filmde yaptığı suç ve ceza sorgulamasıyla seyircisini allak bullak ediyor. Kore sinemasının bugüne kadar gördüğü büyük başyapıt olması mümkün.

[A+]

2007_the_host_006

THE HOST (2006)
Senaryo: Baek Chul-hyun ve Bong Joon-ho
Oyuncular: Song Kang-ho, Byun Hee-bong, Park Hae-il, Bae Doona, Go Ah-sung, Oh Dal-soo, Lee Jae-eung, Lee Dong-ho

Bir sinema salonunda izlediğim ilk Uzak Doğu filmi olma özelliğini taşıyor The Host. Korku filmi olacağını zannedip düşünerek kahkaha attığım ve hala da aklımdan silinmeyen pek çok ana imza atmıştı. Bu sefer komedinin dozunu arttırıp işin içine bolca aksiyon ve bilimkurgu öğesi bulaştıran The Host, Amerika’nın Uzak Doğu’ya olan bakış açısından başlayıp kamu kuruluşlarının berbat bürokrasine kadar her şeyi dokunduruyor. Yine olağanüstü bir senaryo, yine bu kadar genç yaşta bir yönetmenin ellerinden çıktığına inanamayadığınız niteliklere sahip bir yönetmenlik. İlk iki filmindeki tartışmasız başarısının bir tesadüf olmadığını ve Bong Joon-ho’nun bir deha olduğunu kanıtlaması açısından da ayrıca önem teşkil ediyor. Memories of Murder’daki ekibinin neredeyse tamamını bir araya toplamış bu arada yönetmen. Beyazperde tarihindeki bugüne kadar yapılmış en iyi canavar filmi diyerek de özetleyebilirim orijinal adı Gwoemul olan The Host’u.

[A]

Mother

MOTHER (2009)
Senaryo: 
Bong Joon-ho ve Park Eun-kyo
Oyuncular: Kim Hye-ja, Won Bin, Jin Goo, Yoon Je-moon

Ve izlediğimiz son filmine geldik… Kim Hye-ja’nın kolay kolay unutulmayacak performansının yer aldığı Mother, komediden yönetmenin diğer yapımları kadar nasibini alan bir iş değil. Her filminde kendini hissettiren sosyolog kimliğini senaryosunda daha yakından görüyorsunuz bu sefer. Şehir ile taşradaki orta halli kesimi bırakıp biraz daha aşağılara inen Mother, ya da orijinal adıyla Madeo, bir cinayet üzerinden anne-oğul ilişkisini alıp muhteşem tespitlerle büyüleyen bir başka Bong Joon-ho filmine dönüşüyor. Hele ki o final… Zannediyorum Mother’ı izleyip de yönetmenin uygun gördüğü sonu beğenmeyen tek bir kişi bile yoktur. Ödül sezonu içerisinde Los Angeles’ın film eleştirmenlerinden sürpriz bir ödül kazanan Kim Hye-ja için bile izleyebilirsiniz Mother’ı. Ama zaten Güney Kore’nin en iyi yönetmeni sayılabilecek Bong’un filmografisindeki herhangi bir film sizi diğerlerini izlemeye teşvik edecek kadar güçlü olacak. Ben Snowpiercer’da yaratacağı harikaları beklemeye devam edeyim en iyisi. Tüm filmlerini izleyenleri yanıma, izlemeyenleri ise derslerini çalışmaya davet ediyorum.

[A]

Ödüller & Adaylıklar

  • Bağımsız Ruh – En İyi Yabancı Film
  • Los Angeles Film Eleştirmenleri Birliği – En İyi Kadın Oyuncu (Kim Hye-ja)
Gelecek program: Julie Taymor

Yazar Hakkında

1990 doğumlu. İkizler. Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünde okudu. Mesleğini sevemeyince Finans Mühendisliği ve Risk Yönetimi yüksek lisansı için Imperial College'a başladı. Şimdi de University College London'da doktora yapıyor. Varı yoğu ödül sezonu. Evham ve düzen göbek adı. Çok konuşur, çok çalışır. Azıcık dili sivri. Mizah tutkunu. Gastronomik sevdaları için dağları delecek kadar gözü kara.

Benzer yazılar

0 Yorum

  1. aserat54

    Kamera Arkası bölümünde ağırladığınız isimleri üst tarafta da gösterseniz… 2013, TV İncelemeleri gibi mesela… Alt kısımda da var, ama hepsini aynı anda bulmamız önemli…

    Yanıt

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir