Oscar Rehberi ’12: En İyi Yönetmen

Oscar Rehberi ’12: En İyi Yönetmen

Director

Adaylar: Michael Haneke (Amour) / Ang Lee (Life of Pi) / David O. Russell (Silver Linings Playbook), Steven Spielberg (Lincoln), Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild)

Sanki her gün aynı şeyi tekrarlıyormuşum gibi geliyor ama yine tahmini çok ama çok zor bir daldayız! Çünkü adaylardan herhangi birinin elinde büyük bir ödül yok. Critics’ Choice, Altın Küre, DGA… Hepsi Ben Affleck’e gitti ve kendisi aday bile değil. Büyük eleştirmen gruplarının favorisi Kathyrn Bigelow da aday değil. Halkın favorisi Quentin Tarantino da aday değil. 2 sene önce yok yere ödül verdikleri, ama şimdi çok daha iyisini yapan Tom Hooper da aday değil. Peki kim var? İlk filmiyle çıkış yapan New York’lu hipster Benh Zeitlin, sıkıcı bir biyografiyle Steven Spielberg, sırtını görsel efektlere dayamış Ang Lee, ünü şaibeli Michael Haneke ve filmini çok sevmiş olmama rağmen başkalarının hakkını yediğini düşündüğüm David O. Russell. Hep iyi şeyler söyleyecek değiliz ya adaylar için. Bir kere de çemkirelim. Kesin çok tepkili yorumlar gelecek, Twitter’da birileri yine bana laf çarpacak. Neyse. Geçelim tahmin kısmına.

Steven Spielberg, filmi her yerden eli boş dönse de bana göre hala favori. Aslında “bana göre” kısmından bile emin değilim. Sadece en çok adaylığı aldığı için bu ödülü alır, bizi En İyi Yönetmen Oscar’ını tahmin etme zorluğundan kurtarır diye düşünüyorum. Yalnız tıpkı Daniel Day-Lewis’de olduğu gibi Steven Spielberg’e de üçüncü ödülünü vermekte zorlanabilirler. Totalde dördüncü ödülü olacak gerçi de üçüncü En İyi Yönetmen Oscar’ı için seçecekleri proje Lincoln mı olur dersiniz? Ayrıca Spielberg’ü Frank Capra, William Wyler ve John Ford’dan oluşan devler ligine sokmaya eminler mi? Buradan DGA’e (Amerikalı Yönetmenler Birliği) aday olan iki isimden biri olduğu için Spielberg diyorum. Bu tezimi destekleyecek başka bir sebebim yok.

Ang Lee alternatif isimmiş gibi geliyor. Tıpkı Spielberg’ün filmi gibi onun filmi de en çok Oscar adaylığı elde eden yapımlardan. Yalnız her ne kadar çok adaylık almış olsa da Life of Pi bizim ülkemizdeki kadar beğenilmedi Amerika’da, buna dikkat çekmek gerek. Hatta En İyi Film dalında beş aday olsaydı Life of Pi’ın ilk beşe girmesi söz konusu bile olamazdı diyenler var. Teknik yanlarındaki yetisi filmi bu kadar tepeye taşıyor. Ang Lee için benim kadar tereddütlü olan başka biri yok tabii. Ben Brokeback Mountain’la ödüllendirilmiş bir yönetmenin Life of Pi’la ikinci Oscar’ı almasını komik buluyorum. Ama benim Akademi’de söz hakkım yok.

Michael Haneke internette dolaşan bir muhabbete göre, bu karışıklıktan yararlanıp ödülü alacakmış. Ben buna da inanmıyorum. Amour’un fanatikleri olduğuna eminim. Aday olacak kadar oy alabileceğine de kafam basıyor. Malum En İyi Film gibi En İyi Yönetmen dalında da birincilik oyları mevzusu söz konusuymuş. Fakat ödülü alacak kadar çok kişi tarafından izlendiğine ve oylanacağına inanmıyorum. Kazanırsa benim için epey tatsız olur. Malum kendisine tahammülüm sıfır. Ne olur buna da çene yapmayın. Her türlü film, yönetmen ve oyuncu hakkında söz hakkına sahip olduğunu düşünen sevgili okuyucum bir kere de bana izin versin de ben birilerinden doyasıya nefret edeyim.

David O. Russell ve Benh Zeitlin şimdilik kıyıda bekleyen isimlerden. İkisinin de mucizelere ihtiyacı varmış gibi duruyor. Yalnız Zeitlin’in Russell’dan bir adım önde olduğunu düşünmeden edemiyorum. Bu da tamamen filmlerin özellikleriyle alakalı. Sanki Beasts of the Southern Wild, Silver Linings Playbook’a göre daha yönetmen işiymiş gibi geliyor. Bu arada Zeitlin’in filmini çok seven Akademi, Spike Jonze’un Where the Wild Things Are’ına aynı ilgiyi gösterseydi fena mı olurdu? David O. Russell’a da hiç oy gelmeyecek sanmayın. Akademi içerisinde filme hayran çok isim var. Silver Linings Playbook parlarsa, her yerde parlar.

Kazanacak: Steven Spielberg | Lincoln
Kazanabilir: Herhangi biri. Şaka yapmıyorum.
Kazanmalı: Buradaki hangi aday aday kazanırsa kazansın tatmin olamayacağım. O yüzden kimin kazandığı pek umrumda değil. David O. Russell ve Benh Zeitlin’i diğerlerine tercih ederim yine de.
Aday olmalıydı: Saymaya başlarsam susar mıyım? Kathryn Bigelow, Quentin Tarantino, Tom Hooper, Wes Anderson…

"AMOUR" Michael HANEKE

MICHAEL HANEKE

İkinci Oscar adaylığı. Bu yıl aynı zamanda En İyi Özgün Senaryo dalında da aday.

Netter_PI_1418R - Director Ang Lee on the set of LIFE OF PI

ANG LEE

Beşinci Oscar adaylığı. Bir Oscar’ı var. Bu yıl aynı zamanda En İyi Film dalında da aday.

  • 2000: Crouching Tiger, Hidden Dragon / En İyi Film (Gladiator kazandı.)
  • 2000: Crouching Tiger, Hidden Dragon / En İyi Yönetmen (Traffic, Steven Soderbergh kazandı.)
  • 2005: Brokeback Mountain / En İyi Yönetmen (KAZANDI)

Grey Goose Vodka Party For "Silver Linings Playbook" At Soho House Toronto 2012 - 2012 Toronto International Film Festival

DAVID O. RUSSELL

Üçüncü Oscar adaylığı. Hiç kazanamadı. Bu yıl aynı zamanda En İyi Uyarlama Senaryo dalında da aday.

  • 2010: The Fighter / En İyi Yönetmen (Tom Hooper, The King’s Speech kazandı.)

Spielberg

STEVEN SPIELBERG

On beşinci Oscar adaylığı. Üç Oscar’ı var. Bu yıl aynı zamanda En İyi Film dalında da aday.

  • 1977: Close Encounters of the Third Kind / En İyi Yönetmen (Woody Allen, Annie Hall kazandı.)
  • 1981: Raiders of the Lost Ark / En İyi Yönetmen (Warren Beatty, Reds kazandı.)
  • 1982: E.T. The Extra-Terrestrial / En İyi Film (Gandhi kazandı.)
  • 1982: E.T. The Extra-Terrestrial / En İyi Yönetmen (Richard Attenborough, Gandhi kazandı.)
  • 1985: The Color Purple / En İyi Film (Out of Africa kazandı.)
  • 1993: Schindler’s List / En İyi Film (KAZANDI)
  • 1993: Schindler’s List / En İyi Yönetmen (KAZANDI)
  • 1998: Saving Private Ryan / En İyi Film (Shakespeare in Love kazandı.)
  • 1998: Saving Private Ryan / En İyi Yönetmen (KAZANDI)
  • 2005: Munich / En İyi Film (Crash kazandı.)
  • 2005: Munich / En İyi Yönetmen (Ang Lee, Brokeback Mountain kazandı.)
  • 2006: Letters from Iwo Jima / En İyi Film (The Departed kazandı.)
  • 2011: War Horse / En İyi Film (The Artist kazandı.)

(Benh Zeitlin)

BENH ZEITLIN

İkinci Oscar adaylığı. Bu yıl aynı zamanda En İyi Uyarlama Senaryo dalında da aday.

Yarın: En İyi Film

Yazar Hakkında

1990 doğumlu. İkizler. Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünde okudu. Mesleğini sevemeyince Finans Mühendisliği ve Risk Yönetimi'ne zıplayıp Imperial College ve UCL'de gerekli eğitimlerini tamamladı. Şu an King's College London'da Film Studies masterı yapıyor. Closet kapağını kırdığından beri keyfi yerinde. Çok konuşur, çok çalışır. Artık markasının kutsal tanımamak olduğunu da çözdü. Drag Race tutkunu. Ödül sezonuna bağımlı. Her türlü fobi ve ayrımcılık da bünyesinde kaşıntı yapıyor.

Benzer yazılar

0 Yorum

  1. aserat54

    Sıralamam;

    1-) Steven Spielberg (Lincoln) – Ben Affleck’ten sonraki 2. favori. Filmin hem gişe, hem de eleştirisel anlamdaki başarısı Spielberg’i yukarı taşıyor.
    2-) Ang Lee (Life of Pi) – Film, ülkemizde kopardığı gürültüyü, kendi ülkesi ABD’de hiç koparamadı. Ama, yarışın çok zayıf olması da, Lee’yi öne çıkarıyor.
    3-) David O. Russell (Silver Linings Playbook) – SLP’nin her açıdan çok beğenilmesi, Russell’ı öne çıkarıyor. Ama, ödülü kazanmasına yetecek kadar oy toplayamayacak bence…
    4-) Michael Haneke (Amour) – Amour çok beğenildi. Ama, Akademi’nin tarzı olan bir film değil…
    5-) Benh Zeitlin (Beasts of the Southern Wild) – Pek sanmıyorum…

    Yanıt
    1. aserat54

      Keşke, Ben Affleck, Kathryn Bigelow, Quentin Tarantino, Tom Hooper ve Wes Anderson da aday olsaydı… Michael Haneke ve Benh Zeitlin de çıksaydı… Çok daha iyi ve renkli olurdu…

      Yanıt
  2. Yavuz EKİN

    Akademi en iyi yönetmen kategorisinde bekleneni veremedi diye düşünüyorum. Bigelow, tarantino nun aday olmasını beklerdim bu listeye.

    Kimin kazanacağına gelirsek, ben kazanmak kısmı gibi piyango olayına girmeyecegim. Sadece bu uyduruk aday listesinden kazanması gerekeni yazmakla yetineceğim. Ang Lee ya da Benh Zeitlin kazansın.

    Spielberg ten hayatımda bu kadar sıkıcı bir biyogrofi izleyipte eziyet cekecegimi biri söyleseydi inanmazdım heralde.

    Yanıt
  3. Faruk

    O kadar zayıf bir listeyle karşı karşıyayız ki anlatamam.Bu yıl Ang Lee,Kathryn Bigelow,Tom Hooper ve Quentin Tarantino dışında üst düzey bir yönetmenlik performansı göremedim.(The Master ile Beasts of the Southern Wild’i izleyemedim henüz.)

    Ancak Akademi’nin listesine bakacak olursak tahmini epey zor bir dal ile karşı karşıya olduğumuzu görebiliriz.Benim tahminlerim de şöyle:

    1)Michael Haneke:Akademi kolay kolay en iyi yönetmen dalında 3. veya 4.ödülünü almak üzere olan yönetmenlere ödül vermiyor.Dolayısıyla Haneke’nin Ang Lee ve Spielberg karmaşasından sıyrılma şansı yüksek.Kaldı ki Amour yılın en iyi işlerinden olarak görülüyor ve kolay kolay Avrupalı yönetmenler Akademi’ye aday olamıyor zaten.Bence Haneke’nin filmine bu kadar adaylık vermelerinin tek sebebi yönetmenlik ödülünü alınca yanına bir kaç ödül daha ekleyebilmek.

    2)Steven Spielberg:En İyi Yönetmen dalında 2 ödülü bulunmasına karşın yıllardır ödüle uzanamayan ve Akademi tarafından en çok sevilen yönetmenlerden biri olması Lincoln gibi milliyetçi ama tarih dersi anlatır gibi çektiği Lincoln ile Akademi’yi son kez etkileyebilir.Şöyle de bir ihtimalden bahsedeyim Spielberg artık ne kadar uzun yaşar bilemem ama 10 yıl sonra film çekmez gibi geliyor bana.O yüzden son ödülünü de verebilirler şimdiden.

    3)Ang Lee:Listedeki adaylardan en başarılısı bana göre Ang Lee.Life of Pi gibi teknik anlamda kusursuz bir filmi yönetmek kolay iş değil.Ancak Ang Lee’nin elini zorlaştıran iki durum var:Birincisi Avatar ile tarihin teknik anlamda en iyi filmlerinden birine imza atan James Cameron’ın ödülü kazanamaması.İkincisi ise 6-7 yıl önce ilk yönetmenlik ödülünü almış olması.

    Eğer Akademi James Cameron ayıbını Ang Lee ile düzeltmek isterse bilemem.Ancak unutmayalım ki James Cameron da ödülü almadan 11 yıl önce yönetmenlik ödülünü kazanmıştı!

    4)David O.Russell:İkinci kez bu dalda adaylık alan yönetmenin ödüle uzanması çok güç.Eğer Silver Linings Playbook ciddi ödüller alabilseydi böyle bir şey diyebilirdik.Ancak şu da var Akademi 8 adaylık vererek filmi ne kadar çok sevdiğini göstermişti.En iyi filmi Argo almazsa David O.Russell için işte o zaman ihtimal yüksek olur.

    5)Ben Zeitlin:Akademi’nin bu kadar genç (30) yönetmenleri hem de kariyerlerinin başında aday etmesini oldukça saçma buluyorum.Hani yönetmen kıtlığı olsa neyse ama sen Kathryn Bigelow,Tarantino,Hooper gibi isimleri aday etmede Zeitlin gibi yeni yetmeleri aday et.Sadece gülüyorum.İsterse yılın en iyi filmini yapsın aday bile etmem.!
    Ve eğer ödülü verirlerse müsait bir yerimle gülerim Akademi’ye.

    Yanıt
  4. mukadder

    Michael Haneke: Amour, En İyi Yabancı Film dalıyla sınırlı kalmayacak kesinlikle.. Roman Polanski (The Pianist) gibi onur ödülü edasıyla heykelciği evine götürebilir.. ! Zaten filme o kadar adaylığı boşuna vermemişlerdir herhalde.! Emmanuelle Riva ödülü alırsa deliririm zaten Yönetmen ödülünü versinler daha iyi.!! Dalın en iddialı iki isminden biri bence.. Haketmesede.!

    Ang Lee: 2006’da ödüllendirilmesi ve benzer törenlerden (Tüm ödülleri toplayan Ben Affleck aday değil oda ayrı bir karmaşa zaten) büyük bir ödüle sahip olmamasından dolayı ödülü alamayacağını düşünüyorum artık iyice..

    Steven Spielberg: Her yıl film çekiyor zaten bu yıl vermeseler sırası geldiği bir yıl haketsede haketmesede vereceklerdir 3. ödülünü..

    David O. Russel: SLP’ye verilen 8 adaylık (Big Five üstelik) düşündürüyor. Ang Lee ve Steven Spielberg zaten Oscar’lı yönetmenler ve filmleriyle aman aman başarılı değiller.. Bu da Russel’ın şansını arttırıyor. Haneke almazsa Russel ödülü kucaklar.. Alırsa epey sevinirim.

    Ben Zeitlin: Adaylığı sürprizdi zaten. Etkisiz eleman bence..

    Karışık bir dal.. Ve saçma salak..! Ben ödülün Michael Haneke veya David O. Russel arasından birine gideceğini düşünmekteyim.

    Yanıt
  5. Metin

    Silver Linings Playbook tam gaz reklamlarla devam ediyor. Koskoca De Niro bile reklam için talk-show’lara çıkıyor. Gerçi bu reklamlar o kadar işe yarıyor ki Sandra Bullock bile oscarlı oyuncu sıfatına sahip artık. Tüm bu reklamlar içinde Daniel Day Lewis’in “işimi yaptım, kenara çekileyim herkes işimi izlesin” tavrının, coolluğunun değeri artıyor vallaha.

    Aslında hazır Silver Linings Playbook tam gaz reklamlarına devam ederken biri David O. Russel’in film çekimi sırasında oyuncusu Lilly Tomlin’e bağıra çağıra hakaret ettiği videoyu yeniden piyasaya sürse ne güzel olurdu. Youtube’da zaten izlenebiliyor ama şöyle “hatırlayalım” şeklinde bir karşı kampanya ile filmin tüm reklamı sıfırlanıverse çok gülerim hani.

    Yanıt
  6. Emel

    Bana kalırsa bu senenin en sıkıcı adaylıkları bu dalda… Aday olması gereken yönetmenlerin liste dışı olması bu daldaki beklenti mi sıfıra indirdi 🙁 Yarış ise Haneke ve Spielberg arasında olacak gibi…

    Yanıt
  7. Metin

    Les Miserables’i az evvel izledim de Tom Hopper’ın adaylık almamasının ne kadar yerinde bir karar olduğunu anladım. Bir filmin görkemli olması iyi yönetildiği anlamına gelmiyor ve Tom Hopper, bir hikayeyi düzgün bir şekilde anlatamadığı için seyirciyi kandırıp, gözünü boyayacak bir sürü numara ile yönetmenlikteki eksiklerini kapatmak için uğraşmış durmuş. Film biterken artık başım ağrıyordu. Sırf Tom Hopper’ı aday etmedikleri için akademinin listesine artık saygı duymaya bile başladım. O ne boş beleş bir filmdi ya…

    Yanıt
    1. Metin

      Ben müzikalleri severim aslında ama becerememiş Hopper. Şarkıların armonisinin olmaması ve prozodisinin bozularak söylenmesi mesela çok kulak tırmalayıcıydı. Benim müzikal anlayışım belki daha demodedir. Ancak yönetmenliğe baktığımda da hikayeyi takip etmeyi başaramayan aceleci bir tavır gördüm. Sefiller’i biraz deforme etmeleri değil sorun veya içerdiği tüm politik-tarihi yorumları yok edip sabun köpüğüne çevirmeleri de sorun değil. Ne var ki hikayenin akıcılığını zedelemişler.

      Yanıt
  8. cemertem

    Bu yıl en iyi yönetmen ödülleri büyük ihtimal Ang Lee ya da Spielberg’e gidecek. Bana kalırsa her iki filmin de yönetmenlik artıları var. Misal Lincoln filminde Spielberg gayet eleştirel ve etkileyici bir dil kullandı. Oyuncu performansları da üst düzeydeydi. Ang Lee ise yine müthiş bir iş çıkardı, sanatsal açıdan çok sağlam bir yapıt ortaya koydu. Oyuncu odaklı bir film olmadığından tekniğe yöneldi ve özellikle görüntü yönetimindeki usta iş ile sanat yönetimindeki aşmış hayal gücü ona artı olarak eklendi. Kısacası film olarak Lincoln belki daha ağır basabilir ama yönetmen olarak Ang Lee bence bu ödülü hak ediyor.

    Yanıt

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.