90. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri Part III: Ana kategoriler

90. Akademi Ödülleri – Son Aday Tahminleri Part III: Ana kategoriler

Soldan sağa: Three Billboards Outside Ebbing Missouri, Call Me by Your Name, The Post, The Florida Project, Lady Bird ve Get Out

Ve geldik tahminlerin son ayağına… Kapanışı ana kategorilerle yapıyoruz. Dileyenler yazı serisinin birinci ve ikinci parçalarını ziyaret ederek teknik kategorilerde ne zırvalamışım bakabilir. Ama aklınız kalmasın, çünkü aldığım risklerin büyük bir kısmını buraya sakladım. Artık üzerine fazla kafa yormaktan saçmalamış mı dersiniz, aman bunun da bir halt bildiği yok diye sayfayı mı kapatırsınız bilmiyorum. Tek bildiğim, canımın serüven çektiği. Buyursunlar:

FİLM

En İyi Film kategorisinde ödülü kucaklamaya hazır dört yapım var elimizde: Three Billboards, Lady Bird, The Shape of Water ve Get Out. Uzun vadede kimin daha az nefret edeni olursa derecelendirmeli oylama sistemi sayesinde taca ulaşacak. O yüzden bu dördünü ilk sıraya koyup 8 ile 9 arasında bir yerde duracak şekilde listeyi tamamlamak gerek. Tabii ki de bilhassa teknik branşlardan destek göreceğini bildiğimiz Dunkirk geliyor hemen akla. Bir noktaya kadar ödülü alabileceğine bile inanıyordum; fakat Warner Bros ve Christopher Nolan kampanya konusunda çabuk pes etti. Filmi tanıtmak için gezinen bir oyuncu da olmadığı için bilhassa Akademi’nin en kalabalık branşından destek görememesi Nolan’ı ödülden uzaklaştırıyor. Call Me by Your Name ve The Florida Project, bağımsız film çevrelerinde bu yılın en çok kutsanan projeleri oldu. Endüstriden pek destek aldıkları söylenemez. Fakat AMPAS zaman içerisinde meslek birliklerinden ayrı bir yere konulabilecek bir zevk paleti oluşturdu kendine. Ve değişen profillerine bu iki yapım cuk oturuyor. Devamında da bu sefer yüzümü sektöre dönüp, sayısız adaylıkla eli çok güçlü bir şekilde Akademi’nin karşısına çıkan I, Tonya’yı kondurdum. Minimum 5, maksimum 7-8 adaylık alacak bir filmden bahsediyoruz. Dallas Buyers Club/Room arası bir yerlerde dolanıyor. Dokuzuncu ve son sıramda ise kısa sürede çok kan kaybeden The Post var. Bizim ülkemizdeki ikinci sınıf eleştirmenler haricinde Spielberg’ün yeni işini kutsayan birine rastlamak pek mümkün değil. Onlar da zaten biliyorsunuz gazetecilik hikâyelerini beğenmek zorundayız zihniyetiyle hareket eden bir avuç… Neyse. Demem o ki, The Post’un dışarıda kaldığını görebiliriz. Yerine gelebileceklerin de alacağı desteğe inanmakta güçlük çekiyorum. The Big Sick ve Darkest Hour kağıt üzerinde mantıklı alternatifler gibi dursa da buraya sızabilmek için “tutku oyu” şart. Bunu da eğer izledilerse, anca Phantom Thread sağlar.

2. LADY BIRD
(A24 Films)

3. THE SHAPE OF WATER
(Fox Searchlight)

4. GET OUT
(Lionsgate)

5. DUNKIRK
(Warner Bros.)

6. CALL ME BY YOUR NAME
(Sony Classics)

7. THE FLORIDA PROJECT
(A24 Films)

8. I, TONYA
(Neon)

9. THE POST
(20th Century Fox)

İddialılar: The Big Sick, Phantom Thread
Uzak ihtimaller: Darkest Hour, Blade Runner 2049, Mudbound


YÖNETMEN

İşte zurnanın zırt dediği yere geldik. Yönetmenler Birliği (DGA), bize Del Toro – Gerwig – Peele – Nolan – McDonagh beşlisini işaret etti. Ama Akademi oylama sistemi değiştiğinden beri DGA’le beşte beş uyuşmaz oldu. Yani minumum bir, maksimum iki adayın dışarıda kaldığına şahit olacağız. Burada kimin birincilik oyu almakta sıkıntı çekeceğini kavramak gerek. Bir kere Del Toro zaten mutlak galibimiz olduğu için cepte. Greta Gerwig’in anlatısı da büyüdükçe büyüdü. Sırf bu branşa üye kadın yönetmenler oy verse bile yeter. Geriye Peele, McDonagh ve Nolan kalıyor. Ben oy dilenmek konusunda pek gururlu davranan, sektörün sevmeye çekindiği, daha evvel de Inception örneğinde olduğu gibi hiç düşünmeden dışarıda bıraktığı Christopher Nolan’ı uygun gördüm. Yanılıyor olma ihtimalim yüksek, bunu üstüne basa basa söylüyorum. Ama Jordan Peele ve Martin McDonagh’ın sezon içerisinde aktif hâlde çalışmış olmaları gerçeğini yadsıyamıyorum. Ve hatta yerine de oda oda dolaşan, oy istiyorum diye avuç açan Sean Baker’ı kondurdum. Yalnız BAFTA’nın göz kırptığı Luca Guadagnino ve imkansızı başaran Ridley Scott’ı da tamamen görmezden gelmemekte yarar var. Hatta biraz abartırsak Craig Gillespie’nin bu yılın Benh Zeitlin’i/Lenny Abrahamson’ı olacağı bile iddia edilebilir.

1. GUILLERMO DEL TORO
The Shape of Water
(Fox Searchlight)

2. GRETA GERWIG
Lady Bird
(A24 Films)

3. MARTIN MCDONAGH
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
(Fox Searchlight)

4. JORDAN PEELE
Get Out
(Lionsgate)

5. SEAN BAKER
The Florida Project
(A24 Films)

İddialılar: Christopher Nolan (Dunkirk), Luca Guadagnino (Call Me by Your Name), Ridley Scott (All the Money in the World)
Uzak ihtimaller: Craig Gillespie (I, Tonya)Steven Spielberg (The Post), Denis Villeneuve (Blade Runner 2049), Patty Jenkins (Wonder Woman)


ERKEK OYUNCU

Kendimizi borçlu hissetmemiz gerekiyormuş gibi davranılan Gary Oldman, tüm dünya tarafından bilindiği üzere buranın favorisi. Canımız Timothée Chalamet ilerleyen yıllarda zirvesine tırmanacağı kariyerine tatlı bir başlangıç yaptığıyla kalacak. James Franco da skandalları oylamanın son iki gününde ortaya çıktığı için bu durumdan pek etkilenmeyeceğe benziyor. Törene katılmaz belki; fakat ilk beşteki yeri hazır. Sonrasında senenin favorilerinden Get Out’un yıldızı Daniel Kaluuya gelmekte. Henüz atladığı bir ödül olmadı. BAFTA’dan SAG’e, Altın Küre’den Critics Choice’a, her yere aday. Mesele beşinci sırayı doldurmakta. Esasında Daniel Day-Lewis’den emin gibiyiz. Ne de olsa Hollywood’un ve özellikle Akademi’nin çok sevdiği bir aktör. Fakat Phantom Thread’in yeteri kadar izlenmediği konuşulup duruyor. Bir taraftan da yerini doldurabilecek bir aktör bulamıyoruz. Başrolünde olduğu filmin figüranı Tom Hanks mi şaşırtacak, yoksa filmi için zerre kampanya yapmayan ve sırf screenerlar sayesinde uyduruk tüm ödüllere aday olan Denzel Washington mı? No ma’am.

1. GARY OLDMAN
Darkest Hour
(Focus Features)

2. TIMOTHÉE CHALAMET
Call Me By Your Name
(Sony Classics)

3. JAMES FRANCO
The Disaster Artist
(A24 Films)

4. DANIEL KALUUYA
Get Out
(Lionsgate)

5. DANIEL DAY-LEWIS
Phantom Thread
(Focus Features)

İddialılar: Tom Hanks (The Post), Denzel Washington (Roman J. Israel, Esq.)
Uzak ihtimaller: Jake Gyllenhaal (Stronger)


KADIN OYUNCU

Burada yarışın kapandığının uzun bir zamandır farkındayız zaten. Fakat Akademi son yıllarda erkenden tamamlanan beşlilere ufak dokunuşlar yapmaya bayılıyor. Ve sezon başında “Meryl dördüncü Oscar’ını alacak.” diye başımın etini yiyen tüm fan kulübüne sesleniyorum, buranın en zayıf halkası Meryl Streep. Ama… The Post, meslek birlikleri tarafından War Horse’dan bile daha az kucaklanmasına rağmen Akademi’nin Spielberg’le olan ilişkisi ve Meryl’a verdiği (yarısından fazlası) beleş adaylıkları göz önünde bulundurduğumuzda dışarı atmaya cesaret edemiyoruz. İlle de bir sürpriz arıyorsanız alternatifler belli: The Post’la eşit miktarda endüstri desteği alan Molly’s Game’in yıldızı Jessica Chastain sezon boyunca durmadan çalıştı. Annette Bening’in Judi Dench yerine BAFTA tarafından aday edilmiş olması da dikkat çekiyor. Judi Dench’in SAG’deki varlığı da es geçilmemeli. Bir de bunun üzerine, oylama döneminin son anlarına denk gelen Michelle Williams’lı All the Money in the World skandalı var. Herhangi birinin Meryl’dan daha çok oy alacağına inanıyorsanız, seçenekler hazır kısacası.

1. FRANCES MCDORMAND
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
(Fox Searchlight)

2. SAOIRSE RONAN
Lady Bird
(A24 Films)

3. SALLY HAWKINS
The Shape of Water
(Fox Searchlight)

4. MARGOT ROBBIE
I, Tonya
(Neon)

5. MERYL STREEP
The Post
(20th Century Fox)

İddialılar: Jessica Chastain (Molly’s Game), Michelle Williams (All the Money in the World)
Uzak ihtimaller: Annette Bening (Film Stars Don’t Die in Liverpool), Judi Dench (Victoria & Abdul), Diane Kruger (In the Fade)


YARDIMCI ERKEK OYUNCU

Sam Rockwell ve Willem Dafoe’nun yarışı önde götürdüğünü biliyorsanız hiç vakit harcamadan bu dalı kimlerin dolduracağını konuşalım. Woody Harrelson, Three Billboards kampanyasına fiziksel olarak katkıda bulunmasa da seyirci performansını fazlasıyla beğendi. Üstelik Frances McDormand ve Sam Rockwell gittikleri yerlerde Woody’nin adını anmaktan çekinmiyor. Dolayısıyla listede yerini alacağını düşünüyorum. Christopher Plummer ise Altın Küre’deki sürpriz sonrası acaba bir HFPA esprisi mi diye düşündürmesine rağmen BAFTA’dan da destek görmesi ve en nihayetinde filmde tüm sahne arkadaşlarından rol çalması itiraz edilemeyecek bir anlatı oluşturuyor. Ben buranın sonuna yine “preferential” oylama sisteminin imzası olarak bir adet Michael Stuhlbarg kondurdum. Yerini Richard Jenkins’in alması pek muhtemel. Fakat dediğim gibi Akademi’nin kullandığı sıralamalı proses Stuhlbarg’ın avantajına işleyecektir diye düşünüyorum.

1. SAM ROCKWELL
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
(Fox Searchlight)

2. WILLEM DAFOE
The Florida Project
(A24 Films)

4. CHRISTOPHER PLUMMER
All the Money in the World
(STX Entertainment)

5. MICHAEL STUHLBARG
Call Me by Your Name
(Sony Classics)

İddialılar: Richard Jenkins (The Shape of Water), Armie Hammer (Call Me by Your Name)
Uzak ihtimaller: Steve Carell (Battle of the Sexes), Mark Rylance (Dunkirk)


YARDIMCI KADIN OYUNCU

Bu sene hiç kimse En İyi Erkek Oyuncu yarışı çok zayıf demesin, çünkü ona fark atmaya ant içmiş yardımcı kadın oyuncu kategorisi var elimizde. Benim için sırf Metcalf’den ibaret yarışta Allison Janney son düzlüğü iyi tamamladı ve tekrardan favori pozisyonuna döndü. Gerisi ise tam bir muamma. The Big Sick abartılı kampanyasına rağmen sıfır çekmez diyerek bir Holly Hunter yerleştirdim buraya. Biz altın çağlarını yakalayamamış olsak da meslektaşları tarafından çok sevilen bir oyuncu. Octavia Spencer da aynı rolle Oscar adaylıkları alışına, yine yarışın favorilerinden birini oynadığı için üçüncüyü ekleyecek gibi duruyor. Son sıraya kimi koysam bilemiyorum. Bir Netflix filmi olması sebebiyle Mudbound’a ister istemez tepkililer. Dolayısıyla Mary J. Blige’ı eklemekten çekiniyorum, ki rolü de pek gösterişli değil. Hong Chau’nun filmini izlediklerinden emin değilim. Evet, Uzak Doğulu olması senenin anlatısına uygun ama oynadığı karakterin klişeliği epey sıkıntı yaratıyor denmekte. Fakat Alexander Payne filmlerini nasıl sevdiklerini de unutmamamız gerekiyor sanırım. Bunun haricinde kampanya yapmakta epey geç kalan Tiffany Haddish var. Eğer ilk beşe sızabilirse hoş bir sürpriz olacak. BAFTA’nın izinden gidip Lesley Manville de diyebilir elbette. İzleyip performansını övmeyen yok. Ama işte “izleyip”… Yeteri kadar screener tüketilmiş midir acaba?

1. ALLISON JANNEY
I, Tonya
(Neon)

2. LAURIE METCALF
Lady Bird
(A24 Films)

3. HOLLY HUNTER
The Big Sick
(Amazon)

4. OCTAVIA SPENCER
The Shape of Water
(Fox Searchlight)

5. TIFFANY HADDISH
Girls Trip
(Universal)

İddialılar: Lesley Manville (Phantom Thread), Mary J. Blige (Mudbound), Hong Chau (Downsizing)
Uzak ihtimaller: Bria Vinaite (The Florida Project)


ÖZGÜN SENARYO

Özgün senaryo dalı geçen yılın aksine ciddi bir kalabalığa sahip. Three Billboards, Get Out ve Lady Bird kesin aday olur diyebildiğimiz üç yapım. Gerisini doldurmak için elimizde bir sürü alternatif var. I, Tonya’dan başlayalım… Yazının tamamında yersiz bir destek gördüğünü yazdım zaten bu filmin. BAFTA’da bile zoru başarıp olabilecek tüm kategorilere sızdı. Aldığı WGA adaylığı çok şey ifade ediyor. The Big Sick deseniz, yılın en çok kampanya yapılan filmlerinden biri. Üstelik Amazon’un elinde başka bir alternatif de yoktu. Durumun farkında olduklarından direkt senaryo kategorisine oynadılar. Bu senenin Bridesmaids’i olabilir. The Shape of Water dışarıda kalmaya çok müsait duruyor. Belki normal bir oylamada “kesin” diyebileceklerimize ilave edebilirdik. Fakat preferential sistemde kıyıma uğrayabilir. Phantom Thread’i de tamamen görmezden gelmek istemiyorum. Inherent Vice’ı bile aday etmiş bir Akademi, neden Paul Thomas Anderson’ın fazlasıyla beğenilen filmini aday etmesin ki? Saydığım tüm bu yapımlara rağmen gidip The Post’u dahil ederlerse de saçımızı başımızı yolarız artık.

1. THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI
Martin McDonagh
(Fox Searchlight)

2. LADY BIRD
Greta Gerwig
(A24 Films)

3. GET OUT
Jordan Peele
(Lionsgate)

4. I, TONYA
Steven Rogers
(Neon)

5. PHANTOM THREAD
Paul Thomas Anderson
(Paramount)

İddialılar: The Big Sick, The Shape of Water, The Post
Uzak ihtimaller: Darkest Hour, The Florida Project


UYARLAMA SENARYO

Ve bir boş yarış daha… Call Me by Your Name, açık ara favori. Geri kalan herkes figüran. Molly’s Game, The Disaster Artist ve Mudbound kategorideki boşluk sebebiyle şu ana kadar Call Me by Your Name ile birlikte her yere aday olan yapımlar. Dolayısıyla ödülü alacaklarını söyleyemesek de Oscar listesinde göreceğimizden eminiz. Yalnız Steve Jobs’la ağırlamadıkları Aaron Sorkin’i Molly’s Game ile aday edecek olmaları çok komik değil mi? Neyse… Mesele beşinci sırayı hangi filmle dolduracağınızda bitiyor. WGA, Logan seçeneğini verdi. Scripter, Logan’la birlikte The Lost City of Z ve Wonder Woman’ı sundu önümüze. BAFTA ise direkt Film Stars Don’t Die in Liverpool’u işaret ediyor; ama geçtiği coğrafyayla alakalı olabilir bu kayırma. Bunlara ek olarak Akademi üyelerine hitap edebilecek Victoria & Abdul var elimizde. Fakat zannediyorum Logan şu tabloda en mantıklı seçenek.

1. CALL ME BY YOUR NAME
James Ivory
(Sony Classics)

2. MOLLY’S GAME
Aaron Sorkin
(STX Entertainment)

3. THE DISASTER ARTIST
Scott Neustadter, Michael H. Weber
(A24 Films)

4. MUDBOUND
Virgil Williams, Dee Rees
(Fox Searchlight)

5. LOGAN
Scott Frank, James Mangold
(20th Century Fox)

İddialılar: The Lost City of Z, Film Stars Don’t Die in Liverpool, Wonder Woman
Uzak ihtimaller: Victoria & Abdul, Blade Runner 2049


Yarın: Oscar Tayfası & Oscar Podcast

Yazar Hakkında

1990 doğumlu. İkizler. Yıldız Teknik Üniversitesi İnşaat Mühendisliği bölümünde okudu. Mesleğini sevemeyince Finans Mühendisliği ve Risk Yönetimi'ne zıplayıp Imperial College ve UCL'de gerekli eğitimlerini tamamladı. Şu an King's College London'da Film Studies masterı yapıyor. Closet kapağını kırdığından beri keyfi yerinde. Çok konuşur, çok çalışır. Artık markasının kutsal tanımamak olduğunu da çözdü. Drag Race tutkunu. Ödül sezonuna bağımlı. Her türlü fobi ve ayrımcılık da bünyesinde kaşıntı yapıyor.

Benzer yazılar

Yanıt verin.

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.