Oscar Sohbetleri: In the Heat of December

Oscar Sohbetleri: In the Heat of December

Yazıya başlamadan evvel 2013’ün sinema adına ne kadar zengin bir yıl olduğunu söyleyebilir miyim? There Will Be Blood, Atonement, No Country for Old Men ve The Assasination of Jesse James by the Coward Robert Ford gibi yapımların yer aldığı 2007’den beri böylesine kuvvetli bir yıla hiç denk gelmemiştik. 150’nin üzerinde 2013 yapımı film izledim ve hala izlemek istediğim neredeyse 100 film daha var. Büyük ihtimalle Şubat sonuna kadar sadece yarısını izleme imkanına erişeceğim; fakat şu an bile tablo o kadar güzel ki geçen yılın kuraklığından sonra insan değerini daha iyi anlıyor. 12 Years a Slave ve Gravity gibi Oscar favorilerinin yanı sıra bağımsızlardan Before Midnight, Frances Ha; Avrupa sinemasından The Great Beauty, Blue Is the Warmest Color; büyük ustalardan The Past, Only Lovers Left Alive; Hany Abu Assad’ın Omar’ı, Ritesh Batra’nın The Lunchbox’ı, muhteşem belgesel Cutie and the Boxer, Paulina Garcia’nın performansıyla aklınızı başınızdan alan Gloria, giderek yükselen Romanya sinemasının son başyapıtı Child’s Pose, Ron Howard’ın üzerinde birikmiş tozları attığı Rush, Baz Luhrmann’dan kusursuz bir uyarlama The Great Gatsby, Coen Kardeşler’in aşk mektubu Inside Llewyn Davis… The Place Beyond the Pines, The Broken Circle Breakdown, The Best Offer ve nicesinin adını daha saymadım bile.

Ne yazık ki bu filmlerin hepsi Oscar yarışına dahil olmayı başaramayacak. En İyi Film kategorisinde sadece 10 yapıma yer var. Eğer hala yarışın ne durumda olduğunu bilmiyorsanız o 10 boşluğu doldurabilecek yapımları da sıralamak istiyorum sizlere: 12 Years a Slave (Steve McQueen), Gravity (Alfonso Cuaron), American Hustle (David O. Russell), Nebraska (Alexander Payne), Inside Llewyn Davis (Joel & Ethan Coen), Her (Spike Jonze), Captain Phillips (Paul Greengrass), The Wolf of Wall Street (Martin Scorsese), Saving Mr. Banks (John Lee Hancock), Blue Jasmine (Woody Allen), Philomena (Stephen Frears), Dallas Buyers Club (Jean-Marc Vallee), Rush (Ron Howard), Lee Daniels’ The Butler (Lee Daniels), Mandela: Long Walk to Freedom (Justin Chadwick) ve Fruitvale Station (Ryan Coogler). Bu 16 yapım haricinde herhangi bir filmin En İyi Film adayı olacağını düşünmek bana göre şu saatten sonra anlamsız. All Is Lost, August: Osage County ya da Amour’a özenip Blue Is the Warmest Color gibi tahminler de yapabiliriz tabii. Lakin bunun tamamen hayal olacağını düşünüyorum.

Bugünü Aralık’ın son 10 gününü Noel tatiliyle geçiren ödül mevsiminin boşluğundan yararlanarak genel bir özet vererek geçirme niyetindeyim. 2 Ocak’da PGA (Amerikalı Yapımcılar Birliği) adaylarını açıklayana kadar herhangi bir ödül haberi beklememeniz gerektiğini de hatırlatayım. İsterseniz öncelike şu ana kadar ödül dağıtan 28 grubun En İyi Film kategorisinde nasıl seçimler yaptığıyla başlayalım. İçlerinde en prestijli olan 3 grubu (NYFCC, Los Angeles, NBR) kırmızıyla işaretlediğimi ekleyeyim.

  • 12 YEARS A SLAVE – 20 ödül: Boston Online, Boston, NYFCO, Washington DC, Houston, San Francisco, Kansas City, AAFCA, Southeastern, OFCS, Indiana, Dallas Ft., St Louis, Chicago, Phoenix, Las Vegas, Florida, BFCC, EDA, Nevada
  • HER – 5 ödül: NBR, Los Angeles, San Diego, Detroit, Austin
  • GRAVITY – 2 ödül: Los Angeles, Utah
  • AMERICAN HUSTLE – 1 ödül: NYFCC
  • INSIDE LLEWYN DAVIS – 1 ödül: Toronto

EN İDDİALILAR

12 Years a Slave
12 Years a Slave

Çoğunluk 12 Years a Slave’i ödüllendirse de önemli grupların tek bir tanesinin dahi böyle bir seçim yapmadığı dikkat çekiyor. Sadece NYFCC, En İyi Yönetmen kategorisinde Steve McQueen’i ödüllendirerek sırasını savmış. Buradan 12 Years a Slave’in ödülünün cepte olduğunu düşünmek mümkün tabii. Fakat sadece son birkaç yıla baktığınızda bile Aralık sonunda Argo yerine Zero Dark Thirty’nin, The King’s Speech yerine The Social Network’ün önde olduğunu görebilirsiniz. Yani ödülleri ciddiye alırken çok da kendinizden geçip, kalabalığın peşinden gitmemenizi öneririm. Peki 12 Years a Slave şimdilik favori mi? Evet. Obama’nın ikinci kez seçilmesi üzerine siyahi yönetmenlerin filmleriyle dolup taştı 2013 yılı. Fruitvale Station, Lee Daniels’ The Butler, Mandela: Long Walk to Freedom ve 12 Years a Slave’den oluşan bir kalabalık var elimizde. Sadece geçen seneye dönüp bakmanız ve yarışın ön saflarında tek bir siyahi yönetmenin yer almadığına dikkat etmeniz 2013’ün ne kadar farklı bir yarışa sahne olacağının habercisi. Böylesine doğru bir zamanda Akademi üyeleri 12 Years a Slave’i ödüllendirmek isteyebilir. Bir yandan da negatif etkiler var tabii. Eylül başından beri favori olması sebebiyle insanlar kendilerine farklı, yarışa yeni bir soluk getirebilecek kalitede yapımlar aramaya yöneldi. Eğer meslek birliklerinden ciddi bir destek alamazsa 12YAS’in elde edeceği sonuç da Lincoln’a benzeyecektir.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu (Chiwetel Ejiofor), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Michael Fassbender), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Lupita Nyong’o), En İyi Uyarlama Senaryo, En İyi Kurgu, En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Özgün Müzik
Aday olabilir: En İyi Ses Miksajı

Gravity
Gravity

12 Years a Slave’in kağıt üzerinde şimdilik en büyük rakibi Gravity. Alfonso Cuaron’un filmi de tıpkı McQueen gibi Eylül ayının başından beri gündemde. Ama Gravity’nin çok büyük bir avantajı var, bir türlü En İyi Film listesinde çoğunluğun birinci sırasına yerleşemedi. Bu da Oscar sohbetlerinde filmin ödül ihtimallerinden sıkılmamıza engel oldu. Lakin Oscar tarihinde bugüne kadar görsel efekt merkezli bir yapımın En İyi Film seçilmişliği hiç yok. Cuaron’un kuralları sıfırdan yazdığı bu yeni projesi, gücünü senaryosundan değil, tekniğinden alıyor. Altın Küre’de eğer ki drama kategorisinin galibi olursa, ki bence çok mümkün, herkesin ödülü kazanma ihtimallerini konuşacağı bir yapım bence Gravity. PGA (Yapımcılar Birliği) ile DGA’den (Yönetmenler Birliği) büyük zaferlerle dönmesi Argo – Lincoln tarihini tekerrür ettirebilir pek ala. Ama bir yandan da The Hurt Locker ile Avatar örneği var. Halkın favorisi, eleştirmenlerin favorisiyle çarpışınca her daim aynı sonuç çıkmayabiliyor. Ben hala Gravity’nin çok büyük bir şansı olduğuna inanıyorum. Çünkü En İyi Kurgu ile En İyi Yönetmen dallarında elde edebileceği zafer, Akademi üyelerini bu filme oy vermeye itebilir.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Kadın Oyuncu (Sandra Bullock), En İyi Kurgu, En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Özgün Müzik, En İyi Görsel Efekt, En İyi Ses Kurgusu, En İyi Ses Miksajı
Aday olabilir: En İyi Özgün Senaryo

American Hustle
American Hustle

Ve geldik bu ikilinin canını okuyabilecek tek proje gibi gözüken American Hustle’a… David O. Russell’ın Silver Linings Playbook ve The Fighter ile geldiği noktayı artık zirve noktasına taşıma zamanı geldi de geçiyor. Akademi üyelerinin de bunun farkında olduğunu düşünüyorum ben. Her iki filmi de adaylık anlamında kucaklayan ve oyuncularını ihmal etmeyen AMPAS, bu sefer de aynı pozitif tepkiyi verecek gibi gözüküyor. Yine büyük bir sürpriz yapıp dört oyunculuk dalında birden belirme şansı var, sakın unutmayın. Jennifer Lawrence’ın ikinci Oscar’ına bu kadar erken kavuşma ihtimali kulağa çok garip gelse de Amerika kendisini çok seviyor. Yardımcı kadın oyuncu dalında Lupita Nyong’o tüm ödülleri toparlasa da, JLaw’un American Hustle’daki ekran süresinin kısalığına rağmen harikalar yarattığı konuşuluyor. Filmin ciddi bir desteğe ihtiyacı olduğu kesin. Meslek birliklerinden birkaç ödül alması şart. Aksi takdirde, yarış tekrardan 12 Years a Slave ile Gravity savaşına dönüşecek. Peki bu konuda American Hustle’a destek verebilecek kim var? SAG! En İyi Toplu Performans ödülü için eğer American Hustle’ı seçerlerse dengeler biraz değişebilir. Akademi’nin büyük bir çoğunluğunu oyuncular oluşturduğundan dolayı, onların desteği çok mühim. Yine de şimdilik “American Hustle kazanacak!” diye diretmeyi gerektiren bir veri yok elimizde.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Bradley Cooper), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Jennifer Lawrence), En İyi Özgün Senaryo, En İyi Kurgu, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Makyaj & Saç Tasarımı
Aday olabilir: En İyi Erkek Oyuncu (Christian Bale), En İyi Kadın Oyuncu (Amy Adams), En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Ses Miksajı

Nebraska
Nebraska

Yarın izleyince her şey daha da netleşecek; ama şimdilik Nebraska’nın üç önemli favoriden sonra gelen önemli bir aday adayı olduğunu söylemem yeterli olacaktır. Alexander Payne’in filmlerine Sideways’den beri bir kez olsun sırtını dönmedi Akademi. The Descendants’ın yarıştığı yılda Ekim – Kasım gibi ödülü alabileceği bile konuşulmaktaydı. Bu sefer de yine büyük bir beğeni toplayan bir filmle yarışa dahil olmuş durumda. Filmin en büyük şansı şimdilik Bruce Dern gibi gözüküyor. Eğer Altın Küre Ödülleri’nde rakibi Leonardo DiCaprio’yu devirmeyi başarırsa bence Dern’ün önü çok açık. Sezonun başında sektörün veteranları ödüllendirme kontenjanını bu yıl Robert Redford ile doldurabileceğini konuşmuştuk; ama aslında Cannes Film Festivali’nden beri Bruce Dern gözümüzün önünde duruyordu. Bu aralar inanılmaz agresif bir kampanya sürdürüyor. Kafanızı nereye çevirseniz Dern’ü bir davette görmeniz mümkün. Her ne kadar yardımcı erkek oyuncu dalında yarışmayarak bu kirli düzene dahil olmayacağını söylese de, oradan oraya koşuşturmakta bir sakınca görmemiş sanırım. Bu arada en büyük destekçilerinden birinin de yakın arkadaşı Jack Nicholson olduğunu hatırlatayım. 
Aday olacak: 
En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu (Bruce Dern), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (June Squibb), En İyi Özgün Senaryo, En İyi Görüntü Yönetimi
Aday olabilir: En İyi Yönetmen, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Will Forte), En İyi Kurgu

Her
Her

Eleştirmenlerin favorisi olarak yola çıkıp bu kalabalık sezonda unutulmasından korktuğumuz yeni Spike Jonze filmi, neyse ki aradığı desteği büyük gruplardan buldu. NBR ve Los Angeles Film Eleştirmenleri Birliği’nin 12 Years a Slave yerine Her’ü ödüllendirmesi dengeleri biraz değiştirdi diye düşünüyorum. Yine de ödülü alma ihtimali olduğuna inanmıyorum filmin. Büyük ihtimalle özgün senaryo kategorisinde American Hustle ile büyük bir rekabete girecek sadece, ki oradan da kimin sağ çıkacağını az çok tahmin edebiliyoruz. Birincilik oylarının ekmeğini yiyebilecek kapasitede bir film ayrıca. Fazlaca fanatiği var ve Akademi içerisindeki genç üyelerin çok saydığı bir yönetmen Spike Jonze. Tek dileğim, tahminlerime koymama rağmen hala yerinden emin olamadığım Spike Jonze’un En İyi Yönetmen dalında boy göstermesi. Geçen yılın Benh Zeitlin / Michael Haneke sürprizine benzer bir durum olabilir.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Özgün Senaryo, En İyi Prodüksiyon Tasarımı
Aday olabilir: En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu (Joaquin Phoenix), En İyi Kurgu, En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Özgün Müzik, En İyi Özgün Şarkı

Inside Llewyn Davis
Inside Llewyn Davis

Filmekimi’nden beri adını yüzümüzde koca bir gülümsemeyle andığımız bir yapım. Eğer geçen sene yarışmış olsaydı, pek çok kategoriye rahatlıkla sızabilirdi; ama böylesine dolu dolu bir yılda Inside Llewyn Davis’in işi zor olacak. Çünkü filmin arkasındaki yapım şirketi Oscar kampanyalarında çok da deneyimli değil. Ama buna rağmen filmin ekibiyle birlikte düzenlenen Llewyn Davis konserleri epey ilgi gördü. Özellikle Akademi içerisindeki yaşlı üyelerin de gönlünü fethedebilecek müzikleri, belki de Inside Llewyn Davis’i düşündüğümüzden daha güçlü bir favoriye dönüştürüyordur. Benim bu yılki favorilerimden olan Oscar Isaac’in de En İyi Erkek Oyuncu dalında ilk beşe kalmasını her şeyden çok istediğimi ekleyeyim. Aday olacağına garanti gözüyle baktığım 7 filmden birisi kısacası. Tıpkı Spike Jonze örneğinde olduğu gibi, tek merak konusu Coen Kardeşler’in yine yeteri kadar desteği alıp En İyi Yönetmen kategorisine sızıp sızmayacağı.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Özgün Senaryo, En İyi Görüntü Yönetimi
Aday olabilir: En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu (Oscar Isaac), En İyi Kurgu, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Ses Miksajı

Captain Phillips
Captain Phillips

Filmin iki önemli rolünü üstlenen Hanks ile Abdi üç önemli gruptan da adaylık alarak Oscar yolunda çok sağlam bir adım attılar. Gişede de gayet başarılı oldu Captain Phillips. Suratsızlığıyla bilinen Paul Greengrass kendince her yere yetişmeye de çalışıyor. Üstelik United 93 ile daha önce Oscar’a aday olan Greengrass bu çevrelere çok yabancı değil. Soktaktaki insanın ise gerçekten de ödülü kazanacağına inandığı ve çoğunun kendi favorisi olarak gösterdiği yapım. Tek problem var, o da filmin eleştirmen birliklerinden doğru düzgün bir destek alamamış olması. Ama bunun bir sorun yaratacağını düşünmüyorum. Captain Phillips’in de yeri hazır. Benim tek sorunum Paul Greengrass ile. Garip bir şekilde DGA’den adaylık alabilse bile, Akademi’nin ilk beşine kalamayacağını düşünüyorum. Geçen yıl Kathryn Bigelow ve Ben Affleck’in yaşadığı şoku bu sene Greengrass de tadabilirmiş gibi geliyor. Birincilik oyları mevzusu dengeleri epey değiştirdi biliyorsunuz. Akademi kazananları açıklarken pek sürpriz yapamasa da söz konusu adaylar olduğunda artık her türlü yeniliğe açık.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu (Tom Hanks), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Barkhad Abdi), En İyi Uyarlama Senaryo, En İyi Ses Kurgusu
Aday olabilir: En İyi Yönetmen, En İyi Kurgu, En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Ses Miksajı

LİSTEYİ DOLDURABİLECEKLER

Saving Mr. Banks
Saving Mr. Banks

Saving Mr. Banks’i daha yeni izledim. Amerikalı eleştirmenlerin söylediği gibi The Artist, Argo ve The King’s Speech ayarında, seyirciye kendini iyi hissettirmeye odaklanmış ve gözyaşını da eksik etmeyen bir yapım. Lakin bu saydığım üç film kadar kaliteli değil. Altın Küre, Critics’ Choice ve SAG üçlüsünden En İyi Kadın Oyuncu kategorisi haricinde destek alamadı. Tom Hanks’in bu filmle daha çok öne çıkma ihtimali olduğunu söylüyorduk; ama Hanks gösterişsiz performansıyla tek bir yerden dahi adaylık alamadı. Riskli bir pozisyonda olduğu söylenemez yine de. Ben ne olursa olsun, Akademi’nin Saving Mr. Banks’i aday etmekten çekinmeyeceğini düşünüyorum. Daha evvel The Blind Side ile kucakladıkları John Lee Hancock’a kapılarını açmamaları için bir sebep göremiyorum.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Kadın Oyuncu (Emma Thompson), En İyi Özgün Müzik
Aday olabilir: En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Tom Hanks), En İyi Özgün Senaryo, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Kostüm Tasarımı

The Wolf of Wall Street
The Wolf of Wall Street

Akademi üyeleri için yapılan gösterimde yaşlı bir aktrisin, Martin Scorsese ile filmin senaristi Terence Winter’ı asansör çıkışı “Utan kendinden!” diyerek eleştirdiğinden belki haberiniz vardır. Hanımefendi ayrıca kendi Facebook hesabında da bu olayı paylaşmış ve sıkıntısını epey abartarak dile getirmiş. Ama orada bulunan diğer üyeler ve basın mensupları bu kadar abartılıp haber yapılacak bir şeyin olmadığını söylüyor. Evet Martin Scorsese’nin yeni filmi 3 saatlik süresi boyunca, toplu seks sahnesinden bolca kokain kullanımına kadar görsel detaylar sunuyormuş. Zaten bu kadar uçlarda seyir alan bir yapımın birilerinden tepki alacağı kesindi. Fakat bu insanların geçen yıl Amour’u aday ederek, artık daha genç bir profile sahip olduklarını kanıtladığını unutmayın. The Wolf of Wall Street ya feci batıp tamamen liste dışı bırakılacak, ya da minimum 5 dalda adaylık alarak hepimize sürpriz yapacak.
Aday olacak: En İyi Film, En İyi Uyarlama Senaryo, En İyi Kurgu
Aday olabilir: En İyi Yönetmen, En İyi Erkek Oyuncu (Leonardo DiCaprio), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Jonah Hill), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Margot Robbie), En İyi Görüntü Yönetimi

Philomena
Philomena

Harvey Weinstein’in elindeki gizli favorilerden biri Philomena. Vaktini Lee Daniels’ The Butler adındaki çöplük için harcayan kampanya uzmanı Weinstein, son günlerde Altın Küre’den aldığı adaylıklar sebebiyle Philomena’ya epey vakit ayırmaya başladı. Judi Dench’in Blanchett ve Bullock ile En İyi Kadın Oyuncu listesinin üst sıralarında yer aldığını söylememe gerek yoktur diye umuyorum. İstatistikler bu yeni sistemde 10 aday çıkmasının çok zor olduğunu söylese de olası bir durumda Philomena’nın listeyi doldurabileceğini düşünmekteyim. Sadece üyeler arasındaki İngilizler oy verse bile yeterli sanırım. Bu arada Kristen Wiig’den sonra bu sefer de başka bir komedyenin, Steve Coogan’ın senarist kimliğiyle aday olacağını göreceğiz sanırım. Gerçi söz konusu Akademi’nin senaryo branşı olduğunda kesin konuşmamak en doğrusu.
Aday olacak: En İyi Kadın Oyuncu (Judi Dench),En İyi Uyarlama Senaryo
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Özgün Müzik

Dallas Buyers Club
Dallas Buyers Club

Dallas Buyers Club’ı listesinde ilk 10’a koyan pek çok tahminci var esasında. Ama filmi izlemediğim için Dallas Buyers Club’ın aday olmayacağına inanların gösterdiği sebepler bana epey mantıklı geliyor. Performansları üzerine kurulu ortalama bir yapım olduğu söyleniyor, biliyorsunuz. Matthew McConaughey’nin Oscar alacağından emin olanlar da oldukça fazla. İşte orada biraz yavaşlamanızı istiyorum. Jared Leto’nun ödülü zaten cepte gözüküyor. Fakat McConaughey’nin kazanması için En İyi Film adaylığı şart. Aksi takdirde Chiwetel Ejiofor ve Bruce Dern karşısında, performansı ne kadar mükemmel olursa olsun, kazanması biraz imkansız. Tarihte En İyi Film adayı olmayan bir yapımda başrolü oynayan aktörün, aday olan bir yapımdaki başrolü geçerek Oscar ödülüyle buluştuğuna rastlamak epey zor. Jeff Bridges gibi özel örnekler yoksa, ki onun da durumu tamamen “kariyer ödülü” dinamiklerine dayanıyor, McConaughey mücadele etmek zorunda kalacak.
Aday olacak: En İyi Erkek Oyuncu (Matthew McConaughey), En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Jared Leto)
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Özgün Senaryo, En İyi Makyaj & Saç Tasarımı

Rush
Rush

Amerika’da gişe anlamında hüsrana uğrayan Rush, benim bu seneki favori filmlerimden biri. Esasında yarıştaki yerini kaybettiğini düşünüyorduk; fakat Daniel Brühl’ün aldığı adaylıklar ve Altın Küre’nin filme büyük kategoride verdiği destek Ron Howard’ın küllerinden doğmasına yardımcı oldu. Hala işinin çok zor olduğunu düşünüyorum. Lakin filme destek verebilecek pek çok branş var Akademi içerisinde. Teknik anlamdaki başarıları, fark ettirmeden Rush’ın sıraladığım ilk 9 yapımdan birinin yerini kapmasına sebep olabilir. Özellikle kurgu, görüntü yönetimi ve özgün müzik dallarında şaşırtabileceğine inanıyorum Rush’ın. Eğer 16 Ocak günü 5’den fazla adaylık alırsa “Ben demiştim.” diye bıktırana kadar tekrarlayabilirim.
Aday olacak: En İyi Ses Kurgusu, En İyi Ses Miksajı
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu (Daniel Brühl), En İyi Özgün Senaryo, En İyi Kurgu, En İyi Görüntü Yönetimi, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Özgün Müzik

Blue Jasmine
Blue Jasmine

Sürekli aynı şeyi söylüyor olsam da, Sony Pictures Classics’in elindeki tek koz bu sene Blue Jasmine. The Past’in yabancı film kategorisindeki ilk 9’a kalamamasıyla birlikte artık iyice üzerine yükleneceklerine inanıyorum Woody Allen’ın filminin. Olası senaryolardan biri, ikinci Oscar’ını vermek için izlemeye ihtiyaç duydukları Blue Jasmine’i En İyi Film listelerine eklemeleri. Zaten her filmi izlemeye vakitleri olmadıkları için, oy pusulalarını böyle doldurabilirler. Ya da her daim zaafları olduğu Woody Allen’ın filmini çok beğenir ve liste doldurmaya ihtiyaç duymadan oy verirler. Yine rekabetin az olduğu bir sene yarışsa bolca adaylık alabilecek bir yapım. Asıl merak ettiğim şey ise Oprah Winfrey’nin yerini, Altın Küre’de olduğu gibi, Sally Hawkins’in alıp alamayacağı.
Aday olacak: En İyi Kadın Oyuncu (Cate Blanchett), En İyi Özgün Senaryo
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Sally Hawkins)

OLASI ALTERNATİFLER

Lee Daniels' The Butler
Lee Daniels’ The Butler

Birkaç hafta evvel, sırf yaz ortasında vizyon boşluğundan yararlanıp gişe yaptı diye, aday olmasına garanti gözüyle baktığımız Lee Daniels’ The Butler düşüşe devam ediyor. Filmi izlediniz mi bilmiyorum, ama bu yılın en anlamsız ve en kötü yapımlarından biri. Bu kadar çok kötü oyunculuğu ve göz yoran prostetiği en son 1930’lu yıllarda görmüştük. Winfrey’nin adaylığı filmin cepte olan tek şeyi gibi dursa da, Altın Küre’nin The Butler’ı toptan liste dışı bırakması bir şeylerin işaretçisi olabilir. Her ne kadar Oprah’yı çok seviyor olsalar da Akademi içerisindeki oyuncuların kendisini yeterli bulmama ihtimalinin olduğu bir performans. Umuyorum unutulur gider ve bu tren enkazı tek dalda dahi Oscar’a aday olamaz.
Aday olacak: En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Oprah Winfrey)
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu (Forest Whitaker), En İyi Özgün Senaryo, En İyi Prodüksiyon Tasarımı, En İyi Kostüm Tasarımı, En İyi Özgün Şarkı

Fruitvale Station
Fruitvale Station

Weinstein’in Sundance’de görüp dağıtım hakları için üzerine atladığı Fruitvale Station son birkaç haftadır kampanyanın dozunu biraz olsun arttırdı. Michael B. Jordan gidebildiği her yere giderek kendini hatırlatmaya çalışıyor. Fakat filmin arkasında ciddi tek bir destek yok. Octavia Spencer’ın Oscar’a aday olabileceğini düşünüyorduk; ama Bağımsız Ruh bile Spencer yerine Melonie Diaz’ı tercih etti. İnsanlar Beasts of the Southern Wild benzeri bir sürpriz beklese de Fruitvale Station’ın o filmle aynı klasmanda yer almadığı gerçeğini es geçmemek gerek.
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Yönetmen, En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Octavia Spencer), En İyi Özgün Senaryo

Mandela: Long Walk to Freedom
Mandela: Long Walk to Freedom

Nelson Mandela’nın ani ölümü sonrası Mandela: Long Walk to Freedom’ın bundan yararlanamayacağını söylemiştim; ama filmi izledikten sonra fikrim değişti. Tabii Altın Küre’nin filme verdiği erkek oyuncu, özgün müzik ve özgün şarkı adaylıklarının da etkisi büyük. Weinstein’in bu sene elindeki ortalama / vasat yapımlardan birisi olmasına rağmen bence hala şansı var filmin. Idris Elba’nın tekrardan ortalığa çıkıp özel davetlere katılması, David Poland gibi prestijli Oscar tahmincilerinin filme destek vermeye başlaması ve tabii Nelson Mandela’nın vefatı bir şeyleri değiştirebilir. Ama şimdilik uzak bir ihtimal olduğunu söyleyeyim. Eğer ki Harvey Weinstein en başında The Butler ve August: Osage County’ye harcadığı enerjinin yarısını Philomena ile Mandela: Long Walk to Freedom’a harcasaydı her şey daha farklı olabilirdi.
Aday olabilir: En İyi Film, En İyi Erkek Oyuncu (Idris Elba), En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu (Naomie Harris), En İyi Uyarlama Senaryo), En İyi Özgün Müzik, En İyi Özgün Şarkı

***

Eleştirmen birliklerinin ödüllerinde önemli kategorilerdeki son durum:

En İyi Yönetmen

  • Alfonso Cuaron | Gravity – 16 ödül: Los Angeles, NYFCO, Washington DC, San Diego, Houston, Detroit, San Francisco, Kansas City, OFCS, Dallas Ft., Toronto, Phoenix, Austin, Utah, Nevada
  • Steve McQueen | 12 Years a Slave – 13 ödül: NYFCC, Boston Online, Boston, Kansas City, AAFCA, Southeastern, Indiana, St Louis, Chicago, Las Vegas, Florida, BFCC, EDA
  • Spike Jonze | Her – 1 ödül: NBR

En İyi Erkek Oyuncu

  • Chiwetel Ejiofor | 12 Years a Slave – 16 ödül: Boston Online, Boston, NYFCO, Washington DC, Houston, San Francisco, Kansas City, Southeastern, OFCS, Indiana, St Louis, Chicago, Austin, Florida, BFCC, Utah
  • Matthew McConaughey | Dallas Buyers Club – 6 ödül: Detroit, Dallas Ft., Phoenix, Las Vegas, EDA, Nevada
  • Bruce Dern | Nebraska – 2 ödül: NBR, Los Angeles
  • Oscar Isaac | Inside Llewyn Davis – 2 ödül: San Diego, Toronto
  • Robert Redford | All Is Lost – 1 ödül: NYFCC
  • Forest Whitaker | Lee Daniels’ The Butler – 1 ödül: AAFCA

En İyi Kadın Oyuncu

  • Cate Blanchett | Blue Jasmine – 17 ödül: NYFCC, Boston Online, Los Angeles, Boston, NYFCO, Washington DC, San Diego, San Francisco, Southeastern, OFCS, Dallas Ft., St Louis, Chicago, Toronto, Phoenix, Florida, EDA
  • Adele Exarchopoulos | Blue Is the Warmest Color – 3 ödül: Los Angeles, Indiana, Utah
  • Sandra Bullock | Gravity – 3 ödül: Houston, Kansas City, AAFCA
  • Brie Larson | Short Term 12 – 3 ödül: Detroit, Austin, BFCC
  • Emma Thompson | Saving Mr. Banks – 2 ödül: NBR, Las Vegas
  • Meryl Streep | August: Osage County – 1 ödül: Nevada

En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu

  • Jared Leto | Dallas Buyers Club – 21 ödül: NYFCC, Boston Online, Los Angeles, NYFCO, Washington DC, San Diego, Houston, Detroit, AAFCA, Southeastern, Dallas Ft., St Louis, Chicago, Toronto, Phoenix, Austin, Las Vegas, Florida, BFCC, EDA, Nevada
  • James Franco | Spring Breakers – 2 ödül: Los Angeles, San Francisco
  • Michael Fassbender | 12 Years a Slave – 2 ödül: Kansas City, OFCS
  • Will Forte | Nebraska – 1 ödül: NBR
  • Barkhad Abdi | Captain Phillips – 1 ödül: Indiana
  • Bill Nighy | About Time – 1 ödül: Utah
  • James Gandolfini | Enough Said – 1 ödül: Boston

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu

  • Lupita Nyong’o | 12 Years a Slave – 17 ödül: Boston Online, Los Angeles, NYFCO, Washington DC, Houston, Kansas City, Southeastern, OFCS, Dallas Ft., St Louis, Chicago, Phoenix, Austin, Las Vegas, Florida, BFCC, EDA
  • Jennifer Lawrence | American Hustle – 5 ödül: NYFCC, San Francisco, Indiana, Toronto, Nevada
  • Scarlett Johansson | Her – 2 ödül: Detroit, Utah
  • Octavia Spencer | Fruitvale Station – 1 ödül: NBR
  • June Squibb | Nebraska – 1 ödül: Boston
  • Oprah Winfrey | Lee Daniels’ The Butler – 1 ödül: AAFCA
  • Shailene Woodley | The Spectacular Now – 1 ödül: San Diego

En İyi Uyarlama/Özgün Senaryo

  • 12 YEARS A SLAVE – 15 ödül: Washington DC, Houston, San Francisco, Kansas City, AAFCA, Southeastern, OFCS, Dallas Ft., St Louis, Chicago, Phoenix, Austin, Florida, BFCC, EDA
  • HER – 14 ödül: NYFCO, Washington DC, San Diego, Detroit, Kansas City, OFCS, Indiana, St Louis, Chicago, Toronto, Austin, Las Vegas, Florida, EDA
  • BEFORE MIDNIGHT – 5 ödül: Boston Online, Los Angeles, San Diego, Indiana, Utah
  • AMERICAN HUSTLE – 4 ödül: NYFCC, San Francisco, Southeastern, BFCC
  • INSIDE LLEWYN DAVIS – 1 ödül: NBR
  • THE WOLF OF WALL STREET – 1 ödül: NBR
  • NEBRASKA – 1 ödül: Phoenix
  • ENOUGH SAID – 1 ödül: Boston
  • THE WORLD’S END – 1 ödül: Utah

** Ödüllerini henüz dağıtmayan eleştirmen birlikleri: Oklahoma, Central Ohio, NSFC, Vancouver, North Texas, Denver, Iowa, Georgia ve Londra.

Yazar Hakkında

1990 doğumlu. Queer. İkizler. 2009 yılında esas odağı ödül sezonu olan Oscar Boy'u kurdu ve 2014'ten beri de O Podcast'in moderatörlüğünü yapmakta. Drag Race tutkunu, içerik oburu, lubunyaların dostu, fobiklerin düşmanı.

Bir Cevap Yazın